Polacy spędzają coraz więcej czasu w Internecie. Dziś jest to średnio 11 godzin dziennie. Dużo, prawda? Każdy, kto tworzy treści do social mediów, chce budzić zainteresowanie odbiorców, dotrzeć do jak największej ich liczby i budować wizerunek ekspercki w sieci. Wiem, że Ty też.

Jak zatem zadbać o to, aby treści, które tworzysz, były przyjazne dla użytkowników? Jak dostosować content do kanału, w którym jest publikowany i jak podnieść sprzedaż dzięki mediom społecznościowym?

Social media jako kanał sprzedaży

Social media od dawna są ważnym narzędziem marketingowym, które należy uwzględnić w swoich planach sprzedażowych. Działalność w mediach społecznościowych nie jest już dodatkiem — to podstawowy sposób komunikacji z klientami, obecnymi i potencjalnymi, Twojej marki.

Dzięki aktywnej działalności w social media możesz zbudować trwałą relację z klientem oraz zwiększyć jego zaangażowanie względem marki. Aby osiągnąć zamierzony cel, trzeba się nieco postarać. Co zrobić, by przyciągnąć uwagę klienta?

Wykorzystaj regułę „4C”

W tworzeniu dobrych treści do social mediów możemy wykorzystać zasadę „4C”. Mówi o na o tym, jaki musi być Twój tekst, aby czytelnik zawiesił na nim oko dłużej niż 3 sekundy, które stały się teraz najważniejszymi w kontakcie z odbiorcą. Jaki jest tekst, zawierający wszystkie składniki reguły?

    • clear (jasny) – stworzona treść jest zrozumiała dla każdego, kto ją przeczyta
    • concise (zwięzły) – w minimum treści jest zawarte maksimum przekazu
    • compelling (atrakcyjny) – content, który proponujesz, jest atrakcyjny (nie tylko wizualnie), dla odbiorcy
    • credible (wiarygodny) – musi przekonać. Zaufanie jest w dzisiejszych czasach walutą niepoliczalną.

Zastosowanie tej metody sprawdzi się szczególnie w medium, w którym masz niewiele czasu na przyciągnięcie uwagi odbiorcy. Jeśli przekażesz maksimum treści w minimum wysiłku — wygrałeś.

Użyj modelu AIDA — przekonaj do akcji

Model AIDA to dobrze znana technika marketingowa, która mówi o tym, w jaki sposób zdobyć klienta prowadząc go przez 4 etapy: od prezentacji produktu aż do jego zakupu.

AIDA może okazać się przydatna w trakcie tworzenia treści do social mediów, których zadaniem jest skłonienie klienta do skorzystania z Twojej oferty. Akronim AIDA obejmuje cztery etapy, przez które przeprowadzany jest odbiorca treści, jakie to etapy?

A – Attention – Przyciąga uwagę
I – Interest – Wzbudza zainteresowanie
D – Desire – Rozpala emocje
A – Action – Przekonuje do akcji

Zadaniem pierwszego etapu jest przekonać odbiorcę, by czytał Twoją treść dalej. Najłatwiej to zrobić wzbudzając CIEKAWOŚĆ. Czytelnik musi czuć, że niżej przeczyta coś, co da mu wartość.

Drugi etap to starania o to, żeby klient zainteresował się naszą ofertą i zapoznał się z nią dokładniej. Jak do tego doprowadzić? W umiejętny sposób przedstaw wszystkie detale, walory i informacje na temat tego, co możesz mu zaoferować.

W trzecim etapie konieczne wzbudź u odbiorcy pożądanie. Samo zachwalanie produktu może okazać się niewystarczające. Musisz podkreślić jakie korzyści dla odbiorcy niesie to, co przeczyta. Warto w tym punkcie odwołać się do potrzeb lub problemów, które mogą trapić czytelnika.

Ostatni etap, zapewne najtrudniejszy — przekonaj go do akcji! W komunikacie powinieneś jasno określić, czego oczekujesz od swojego odbiorcy. Jak to zrobić? Możesz po prostu przekonać go do kupna przez napisanie „Kup teraz”, możesz poprosić o „dodanie do koszyka”, ale możesz zachęcić go również kodem rabatowym, zniżką lub lead magnetem.

Wykorzystaj regułę 4U – daj od siebie coś więcej

Zgodnie z tą techniką starajmy się, aby każda z naszych treści zawierała wszystkie cztery elementy U.

  • useful (użyteczny) – czyli taki, który przyniesie czytelnikowi wartość,
  • urgent (ważny) – sprawi, że zmieni punkt widzenia lub zwyczajnie się nad nim zastanowi,
  • unique (wyjątkowy) – dający gwarancję, że tylko u Ciebie znajdzie taką treść,
  • ultra-specific (szczegółowy) – po przeczytaniu treści zaspokoi całą swoją ciekawość.

Stworzenie dobrej treści z regułą 4U obliguje nas do włożenia w tekst sporych nakładów pracy, wykorzystania naszej wiedzy i zrobienia pogłębionego researchu tematu, o którym piszemy.

Użyj cliffhangerów — poczuj się jak scenarzysta

Cliffhanger, to według Wikipedii, zabieg fabularny, polegający na nagłym zawieszeniu akcji w sytuacji pełnej napięcia. Ale co z mediami społecznościowymi, jak możemy go użyć?

Poczuj się jak scenarzysta i pozwól odbiorcy samemu dojść do odpowiedzi. Stawiając pytanie bez odpowiedzi, rozbudzisz ciekawość i zachęcisz czytelnika do poszukania odpowiedzi w Twojej treści.

Najpowszechniejszym typem cliffhangerów jest pytanie: „Jak zdobyć wymarzoną figurę w 5 dni”. Odwołaj się do ciekawości odbiorcy, spraw, że będzie chciał przejść do następnego kroku.

Przyciągnij uwagę i postaw na nagłówki

Oprócz metod, które możesz zastosować, pisząc treści, pamiętaj, że musisz odbiorcę przyciągnąć. Najlepszym sposobem na to jest dobry nagłówek!

Nagłówek, który zwróci uwagę, zachęci go do przeczytania tekstu i podzielenia się nim z innymi. A o to właśnie chodzi! Co możesz zrobić, by zwabić potencjalnego klienta?

Zapewnij o korzyściach — już na samym początku daj mu coś, dzięki czemu nie będzie żałował, że przeczyta Twoją treść do końca np. Szybki sposób na stworzenie dobrej treści do social mediów – zobacz jakie to proste!

Zadaj pytanie — taka technika sprawia, że internauta chce poznać na nie odpowiedź. To dobry sposób, który natychmiast wzbudza ciekawość np. Czy wiesz, jak wykorzystać social media w promowaniu Twojej marki?

Sprowokuj odbiorcę — dzięki małej prowokacji z pewnością zaintrygujesz go i zmusisz do przeczytania treści. Możesz to zrobić poprzez wytknięcie błędów czy niewiedzy czytelnikowi. Pamiętaj jednak, że w treści materiału musisz przygotować rozwiązania, które pomogą mu to zmienić np. 5 pomyłek, które na pewno robisz, prowadząc profil na Facebooku.

Zwracaj się bezpośrednio do odbiorcy — przejdźcie na Ty. To sposób wykorzystujący bezpośredniość w interakcji. Tak zbudowane nagłówki, będą sprawiały wrażenie napisanych właśnie dla naszego czytelnika.

Wyliczaj — to jeden z najskuteczniejszych i najchętniej wykorzystywanych sposobów na przyciągnięcie uwagi odbiorcy. Taki nagłówek to obietnica szybkiej i konkretnej dawki wiedzy np. 10 sposobów na zwiększenie zasięgów w mediach społecznościowych.

Angażuj się i bądź w stałym kontakcie z odbiorcami

Tworząc treści, pamiętaj, że social media nie śpią i nie poczekają, aż dostaniesz weny do napisania świetnego tekstu do mediów społecznościowych. Angażuj odbiorców do wchodzenia z Tobą w interakcje. Zadawaj pytania, odnoś się do ich wiedzy z danej dziedziny, zachęcaj do podzielenia się opinią np. w komentarzu.

Nie pozwól czytelnikom przejść obok Ciebie obojętnie – umieszczaj nagłówki, które przyciągną wzrok, korzystaj z technik, które przyniosą czytelnikowi wartość.

Spraw, aby odbiorca Twoich treści wchodząc na stronę/fanpage, nie chciał z niej wyjść. Zastanów się, jakie ma potrzeby i aktywnie przekonuj go, że możesz je spełnić.

Spędzamy social mediach coraz więcej czasu, są zatem świetnym narzędziem do budowania wizerunku eksperta, świadomości marki i docierania do nowych odbiorców.

Aby tworzyć atrakcyjne i skuteczne posty do mediów społecznościowych, możesz skorzystać z wymienionych powyżej metod, ale pamiętaj — nie ma jednej recepty. Testuj, bądź autorytetem i nie daj o sobie zapomnieć!